När kyrkan blir underhållning!

Jag var på en gudtjänst idag och det var ett fint möte med barnvälsignelse. Jag har gått till den här församlingen ett tag och jag tycker att den är sund och vettig i många fall. Dock så har jag lite svårt för underhållningsinriktningen församlingen har. Visst ska folk uppskatta kyrkan och trivas, men predikan får inte bli som en föreläsning om livet, en predikan ska handla om Guds or och Guds vilja anser jag. När huvudpastorn i församlingen predikar så brukar han predika just detta, han gör det på ett ödmjukt sätt , han predikar Guds ord och Guds vilja, vissa tar till sig andra tänker på annat. Men ordet är ordet.


Detta händer med kyrkan överlag känner jag, vi är så måna av att få folk att gå till kyrkorna att vi offrar ordet och det sättet ordet borde förmedlas på. Det blir mer ett underhållningscenter än herrens plats. Jag ser det runt omkring mig, olika nystartade kyrkor som försöker locka ungdomar med en cool style, där svordomar och världslig musik är helt okej att använda både av medlemar och ledare. Det tar emot så mycket i mitt hjärta och min själ när jag ser detta runt omkring mig, när jag ser hur kristi kropp förmultnar. Jag är ingen perfekt människa, jag lever inte perfekt men jag försöker inte hitta något alternativ till sanningen som får mig att må bättre. Min sanning är att Gud älskade mig så mycket att jag inte behöver vara perfekt eftersom min perfektion finns i blodet han utgjöt för mig.


Jag vill inte gå till kyrkan och få ett halvvärldsligt ord om hur man ska få perspektiv i livet. Då kan jag läsa en självförbättringsbok. Jag vill gå och höra Gud ord, så som det är sagt, i dess sammanhang kan man uttyda vad Gud vill säga. Öppnar man sitt hjärta så kommer den helige anden att göra sitt verk inom dig och du kommer att förstå Guds ord och hans mening. Idag vill de flesta inte ha ordet som det är, det vill skapa sitt egna ord ur bibeln, ett ord som passar vårt kött och vilja inte Guds. Därför har vi olika kyrkor, olika doktriner , olika tycken och olika perspektiv till ordet. Men det finns bara ett sant ord, innerst inne så vet alla vad som är rätt och fel, alla vet vad ordet vill säga på något sätt, men det är vi som väljer att se bort från sanningen och det är något många kommer att få ångra för alltid!

Jesus älskar dig!

Kommentarer
Postat av: Tony Malmqvist

Instämmer till fullo i dina ord

2011-09-19 @ 17:36:06
URL: http://tony48.blogspot.com
Postat av: kyrksyster

När gudstjänstfirarna blir färre lockas många att tro att om man bara ger vad folk vill ha så kommer de tillbaka. Och så försöker man konkurrera med underhållningsbranchen - vilket är dömt att misslyckas. Underhållning finns det så gott om i alla former!



Precis som du tror jag att vi har bara en sak att erbjuda: Jesus Kristus och räddningen genom honom. Men det är sannerligen inte så "bara"!



Utmaningen ligger i att förkunna evangelium så att folk förstår, fira gudstjänst så att alla sinnen finns med, ge tröst och uppbyggelse och förmaning.



När jag började spåna lite kring och skriva min prediakn för kommande söndag slog det mig att jag har aldrig förut predikat så strängt som jag gör i denna församling. I de församlingar jag varit tidigare har betoningen legat på att vi är räddade av Jesus, vi får ta emot.



I de församlingarna har människor dignat under lagen. De har behövt ett villkorslöst evangelium. Men här är det lite annorlunda... här har man slagit sig till ro med vissa saker...



Jag blev tagen av insikten att Gud ger mig orden...

2011-09-19 @ 20:17:29
URL: http://kyrksyster.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0