Är du jordens salt?

Jag lyssnade på en predikan idag av Pastor Carter Conlon från Time Square Church. När jag är ute och powerwalkar så kan det ofta vara skönt med en predikan i lurarna. Pastor Conlon talade om att vi kristna måste agera jordens salt, precis som Jesus sa att vi var. Saltets betydelse för jorden i Jesu tid var stor av olika anledningar , exempelvis för konservering , som läkningsmedel, matlagningingridiens m.m, det var helt enkelt essentiellt. Därför var det inte så konstigt att Jesus tog salt som exempel när han talade om sin kropp. Men frågan är, agerar vi som jordens salt? Är vi bra exempel, konserverar vi herrens moral och principer som vi borde göra.

Bringar vårt beteende och attytid helande eller är vi med och trycker ner folk. Salt ger törst, så är vi salt så gör det att andra törstar efter att ha det där extra som vi har, det där som de inte kan sätta fingret på, det där hoppet, den där glädjen, den där godheten som de inte kan precisera? Det där som är Jesus i oss, Gud i oss, den helige ande i oss? Jag kan erkänna att jag inte agerar som jordens salt, väldigt ofta agerar jag fel, väldigt ofta agerar jag som andra. Jag säger inte ifrån när folk snackar skit om nån eller när någon agerar rent ut sagt oförskämt. Jag gör som många andra, undviker att konfrontrera , pga av rädsla förmodligen. När jag tittar på mitt liv så tror jag inte att mitt beteende motiverar människor att vilja söka mer av Gud (kanske vissa välsignelser). De flesta i min omkrets vet nog inte ens hur seriös jag är med min tro.  

Pastor Conlons predikan fick mig att tänka väldigt mycket idag, jag behöver bli mer ödmjuk, jag behöver vara där mer för människor. Hur kan jag kalla mig för kristi medföljare och enbart fokusera på mig själv? Därför är mitt mål att med hjälp av den helige ande bli jordens salt. Mitt agerande ska spegla Jesus och hans kärlek. Det handlar inte bara om att allt ska vara bekvämt utan att det ska vara rätt och kärleksfullt. Folk ska se mig och bli törstiga på Jesus. Har du tittat på ditt liv och analyserat om du är jordens salt? Kanske vill herren förändra något i ditt liv, lyssna på vad han har att säga och joina resten av jordens salt!

Jesu frid!   

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0