God of Mercy

Egentligen så har jag aldrig slutat tro på herren, men under en lång tid så slutade jag följa honom. Det har dock varit väldigt uppenbart att herren hela tiden varit med mig. Mitt nuvarande jobb är ett bevis på detta. 


Efter mina studier i finansiell ekonomi fick jag jobb ganska snabbt på ett mindre företag. Jag trivdes inte så bra med arbetsuppgifterna (trots att det var en del av finansmarknaden) men ett jobb var ett jobb liksom. Jag frågade mamma ofta, vad vill Gud att jag ska göra här? Min önskan var nämligen hela tiden att jobba med finansiella instrument (det var vad jag utbildat mig till). Hon sa herren håller på att utveckla dig, allt har sin tid och han har en plan. Jag fattade ingenting men jobbade på i cirka ett år.  När finanskrisen slog till för cirka två år sen så började mitt företag att få problem. Jag försökte tänka att Gud håller mig om ryggen, jag betalar ju tionde tänkte jag, han kan ju inte göra en nyexad då 26 årig finansiell ekonom arbetslös under en finanskris eller? Men Gud tänker inte alltid som vi gör. Ganska snart fick jag beskedet om uppsägning, jag var ju tyvärr en av de sista som blivit anställd. Min värld raserades helt, jag fattade ingenting, jag frågade Gud varför? Hur kan du göra såhär mot mig? Okej jag är inte den bästa kristna människan men jag betalar min tionde jag ber om syndernas förlåtelse ibland, dessutom så ber mamma och pappa för mig halllåååå! Varför herre? Vad ska jag nu få för jobb? 


 Istället för att lita på herren förmåga, så lyssnade jag mer på A-ekonomi och alla problem som fanns där ute. Jag var tvungen att börja söka nya jobb. Inte nog med detta, mitt andrahandskontrakt på lägenheten var påväg att gå ut och pågrund av fastighetspolicies fick jag inte förlänga det. Jag tänkte "Nähe herre, du vill verkligen prove me a point alltså", ska jag bli utslängd på gatan nu bara för att jag inte följt dig eller? Mina förädrar fortsatte be och försökte verkligen hålla mig lugn, de stod fast vid att herren hade en plan, jag som inte vandrat allt för tätt med herren såg inte riktigt saker på samma sätt, men vad skulle jag göra, det fanns ju ändå tröst hos herren så jag började be mer intentensivt.


Dagarna gick och slutet på min anställning närmade sig. En dag ringde det i telefonen och en snäll röst frågade om jag ville komma på en intervju gällande ett sälj jobb som jag egentligen inte var så intresserade av, men som jag ändå sökt. Jag gick dit och fick bra kontakt med rekryteringsdamen, hon sa dock ganska snabbt att " jag tror inte det här är något för dig". Jag frågade varför?  "Du verkar mer intresserad av finansmarknaden, jag kanske har något där". Jag bara va, nu under krisen? Hon bara " jo det är en long shot, men vi har en position som vi inte har kunnat fylla, trots att vi har massa sökande så anser inte företaget i fråga att vi har fått fram rätt person".  Jag tog emot erbjudandet och fick komma på en intervju några dagar senare . På intervjun sa jag att jag inte hade mycket erfarenhet av aktivt jobb med finansiella instrument men att mitt intresse var stort , liksom teori kunskapen och jag skulle verkligen ge hundra procent. De verkade gilla mig, men de visste att de var en satsning eftersom jag inte hade erfarenhet av liknande arbetsuppgifter och vi befann oss i en finanskris  liksom. De bad att eventuellt få kalla tillbaka mig på en ny intervju. 


Under dagarna jag väntade så ringde det en man som hade läst en annons på blocket om att jag sökte lägenhet. Han hade fastigheter som han ägde mitt i stan och frågade om jag ville komma och titta på en lägenhet. Jag var absolut intresserad och åkte in. Jag blev heeeellt chockad när jag kom fram. Inte nog med att lägenheten låg på promenadavstånd till mitt potentiella jobb, lägenheten var väldigt fin och ett förstahandskontrakt. Mannen hade flera som tittade på lägenheten samtidigt, men bara en stund efter att jag gått därifrån ringde han och sa "jag tycker du verkar reko", om du vill ha den så får du den? Jag frågade hur kommer det sig att du valt mig, han bara "under mina 30 år som fastighetsägare har jag alltid gått på magkänsla och det funkar i 8 fall av 10".  Jag blev helt paff, helt paff. Jag hade fått en ny lägenhet mitt i stan, Hallelujaaa!!!!


Några dagar senare blev jag kallad till en ny intervju gällande jobbet,  jag blev ganska så grillad men med ett leende på läpparna svarade jag friskt och försökte övertyga dem om min potential och hur mycket jag skulle ge dem.  Cirka en halvtimme efter att intervjun var slut så ringde de från företaget och sa att jag fick jobbet. Inte nog med det, de höjde min lön med cirka 25% jämfört med mitt gamla jobb. Jag kan än idag inte förklara känslan,  det var verkligen som Gud sa "right in your FACCEEE"!


Här stod lilla jag, en relativt nyexaminerad finansiell ekonom, snart arbetslös mitt i en av de värsta finans kriserna världen gått igenom och jag får ett riktigt bra jobb, inom en stabil koncern, inom den finansiella marknaden och dessutom en ny lägenhet så jag slipper pendla. Jag var så förundrad, det var så obeskrivligt. Mina föräldrar och jag brast i tårar över telefon, det fanns inte på kartan hos mig, men Gud hade en plan. När Gud har en plan gör han det perfekt. Exempelvis lärde jag mig jättemycket om privatekonomi på mitt första jobb, detta har hjälpt mig extremt mycket den sista tiden. Jag har även kunnat hjälpa andra i min närhet som inte kunnat så mycket om privatekonomi. Åter en gång när herren gör saker, gör han det perfekt och ingenting är omöjligt för honom. Han har bevisat det så många gånger för mig, trots att jag inte alltid följt honom. Hur mycket skuld över mina synder jag än kännt, hur mycket fel jag än gjort så har han varit där. När jag satt där på intervjun så tror jag att människorna på något sätt såg Jesus i mig, de såg ljuset som lockade dem att välja mig. Min hyresvärd såg nog också herren i mig, därför valde han mig av alla de som sökte lägenheten. 


Vad vill jag säga? Jag vill absolut inte säga att man ska ge tionde för att förvänta sig cash. Men när man lär sig att betala tionde från hjärtat och som en plikt inför Gud så kommer man få skörda underbara välsignelser från Gud, det kan jag skriva under vart som helst, MAN BLIR CHOCKAD!!! Jag tackar mamma och pappa för att de lärde mig att ge tionde av det jag får. Även om jag inte tillhört någon församling eller vandrat med herren på länge, så har jag ändå gett från hjärtat och föhoppningsvis så har det kommit till välsignelse för den lilla församlingen som finns i min hemby. För jag har blivit välsignad i alla fall!

Jag vill även säga att även om vi inte alltid känner att vi vandrar med herren så vandrar han med oss.  Jag är inte perfekt, jag har inte levt i herren och med honom, men trots detta är hans nåd och förlåtelse större än vad jag någonsin kommer att förstå. Han har varit med mig, välsignat mig och han älskar mig trots mina brister. Nu har han kallat tillbaka mig även om jag varit en hycklare som sett vad han gjort för mig flera gånger, men ändå efter ett tag valt att gå min egna väg.  Jag tror Gud förstår hur svårt det är. Vi ser det inte alltid, men han kallar på oss, han vill ge oss mer, han vet vad som är bäst, han vill lära oss att vandra rätt, han vill ha oss nära honom. Hur stor är inte herren som står där med öppna armar och säger kom, vandra med mig, jag älskar dig, jag vill fortsätta välsigna dig,  trots att jag svikit honom så många gånger. Han är inte kärleksfull, han är kärleken.  


Lyssna gärna på låten "I hope you see Jesus" med sångaren Bebo Norman. Otroligt bra!

/RC  

    


Kommentarer
Postat av: Petra Brodén

hej igen :)

Jag har lyssnat på Bebo Norman. Han är riktigt mysig. Till vardags lyssnar jag på rock och punk. Men han var riktigt bra.

En sak jag undrar, vad menar du med att ge tionde? Jag fattar inte vad du menar.

Mvh Petra

2011-01-13 @ 19:02:13
Postat av: em.

Hej!



Vad roligt att du läst! Det värmer alltid när man får kommentarer, även om det inte är mina egna underverk jag skriver om :) Men sen är det ju lite det som är meningen med den här bloggen. Att föra budskapet vidare :)



Jag går i Harvest Center Bibelskola i Märsta. Skolan sitter ihop med kyrkan, som är en pingstförsamling. En bibelskola som söker sig mycket utåt och är en toppenskola för alla åldrar måste jag säga. Man får en chans som kan kännas lite som; "gör om, gör rätt". Man får göra sig fri från det gamla, kanonundervisning och stärka/bygga upp sin relation med Gud. Det är fantastiskt! Det är inte bara bibeln man lär sig om, utan även om sig själv som människa.



Eftersom man går i bibelskola och jag flyttade hit bara så där, så har det varit svårt för mig att hitta jobb. Vilket gör att jag tänker för mycket på pengar, oroar mig och glömmer bort att förtrösta på Gud. Men han överraskar mig, glädjer mig och ger mig sådan nåd att det är ofattbart.



Läste också inlägget ovan. Och jag känner igen mig så mycket. Har skrivit inlägg i en sammanfattning om det i min blogg med. Och det är så fantastiskt hur det händer. Jag hamnade här i Märsta då jag tappat hoppet nästan. Fick ett samtal kvällen före som sa att jag skulle gå bibelskola kl. 09 nästa dag! Det var bara att packa och köra 3 timmar nästa dag :)



Du undrade vilket samfund med min bibelskola, har jag besvarat frågan? :) Jag förstod den nog inte annars :)



Guds välsignelse! / Emma

2011-01-14 @ 00:24:52
URL: http://dagligamirakel.wordpress.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0