It will cost me an easy life


En ny dag i herren, jag vaknade i bön och bad om styrka inför en tuff dag på jobbet. Årskifte betyder mycket jobb och mycket tänk. Efter den andliga kamp jag gått igenom de senaste dagarna var jag skapligt nervös över vad som väntade. Men en ro lade sig i min kropp när jag böjde mina knän i morse, en ro som sa till mig: "jag gör inte saker halvdant, jag gör saker perfekt". Vilken styrka herren gav mig oj oj oj! Det kändes som om hela det finansiella systemet förstod att just jag hade haft en andlig kamp.  Alla rapporter stämde, alla värdepapper föll på plats, herrens hand lade sig över mitt jobb och han fixade dagen galant. Jag har sett det så många gånger förut, på jobbet, genom studierna, genom fotbollen, ändå förundrar han mig varje gång. Herren är den grymmaste matematikern, förvaltaren, ekonomen, akademikern, fotbollsspelaren ja han kan verkligen allt.


Min gitarr, den har legat och dammat under sängen ett tag, vad underbart det var att ta fram den och lovprisa Jesus. Vad underbart det är när man får sjunga hans namn och känna den helige andes kraft. Jag behöver lovsångens och bönens kraft för jag vet att det runt omkring mig pågår en andlig kamp och jag vet att det inte är mot kött eller blod jag slås utan i ande.


Det har ändå varit viktigt att acceptera att det är så, det har varit viktigt att inse att jag kommer att få gå den här kampen resten av mitt liv. Att jag kommer att falla flera gånger förmodligen men att herren kommer att lyfta upp mig. Det är en krokig väg, det kommer stundtals att vara ett svårt liv, men skillnaden från det lätta livet är att detta live leder till evigt liv. En annan skillnad är att jag aldrig kommer att vandra ensam, jag vet att Jesus är där vad som än väntar. Jag förväntar mig inte att jag kommer att förvandlas över en dag, jag vet att det är en process, processen av syndabekännelse och ånger inför Gud är en process.


Jag måste dock hitta en församling som jag kan bli medlem i känner jag,  herre vart börjar jag? Förmedlas det idag att vägen som kristen är krokig, förmedlas det att livet kommer bestå av andliga kamper att man inte kan leva med två mästare i sitt liv (världen och Gud)? Förmedlas sanningen? Var inne på en hemsida hos en ganska ny kyrka här i stan, knappt någonstans snackas det om syndernas förlåtelse eller om den andliga kampen. Viktigare ord var däremot att vara attraktiva, att inte vara för religiösa (vilket ibland kan vara bra) men är det hela sanningen? Många ser kanske mitt tankesätt som "old school" (trots att jag bara är 28 hehe), men är det inte bibeln vi ska följa? Det är väl bibeln vi ska följa och ta hjälp av exempelvis modern teknik för att förmedla dess budskap. Vi ska väl inte göra om bibeln för att den ska passa vårt moderna samhälle eller?? Är inte herren densamma igår, idag och i all evighet som jag fick lära mig i en bibelskola i Småland för snart 15 år sen.

Min bön är enkel:

"Herre Jag vill tillhöra en församling som talar sanning, som talar från bibeln, en församling som lägger alla korten på bordet för de som kommer. En församling som förstår människan men som fördömer synden, en församling som vet att det är en process att komma  ifrån synd, men som i bön och råd hjälper mig att komma ifrån den och på så sätt närma mig dig.  Herre jag vill absolut inte tillhöra en församling som vilseleder folk , som blundar för synd för öka sin popularitet. Domen för en sån församling vill jag absolut inte uppleva ( läs 2 Petrus 2).

Därför ber jag dig herre, Låt den helige anden vägleda mig, även om den lätta vägen till dig lockar så vill jag inte ha den, jag har varit där den ger mig inget.  Jag vill ha den rätta vägen till dig. Jag vill ha den sanna vägen. I Jesus namn Amen"

/RC

Kommentarer
Postat av: Petra Brodén

Hej.

Det där du skrev om biblen lät så väldigt klokt och bra. Så jag var tvungen att kommentera det. Jag själv håller på att hitta tillbaks till kyrkan. Jag har innan varit ganska missnöjd med det gud gör. men så tänkte jag att han ska få en chans till. Jag började läsa i biblen och kände att ett lung fyllde min hjärna och hjärta. Och destumer jag läser destu mer får jag bekräftat. Det är nya testamentet. Där står det ju om det jesus lär ut och att är så självklart nu när man läser det. Men hur gjorde du när du skulle berätta det för folk, jag är lite rädd hur folk ska reagera?

Kram Petra

2011-01-11 @ 20:00:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0