Nåden är steg 1.

Det bloggas väldigt mycket om nåden, en oändlig nåd som herren har gett dig och mig. Tänk att Jesus kom till jorden levde bland oss, dog för oss och uppstod. Ibland glömmer vi betydelsen av detta, han dog för oss, blodet rann för dig och mig. Han dog inte bara för de synder vi har gjort, han dog för synden vi lever i och för de synder vi kommer att begå i framtiden. Han gjorde detta så att vi åter en gång kunde bli frälsta och komma till evigheten med herren.

Tyvärr så finns det kristna som försöker rättvisa sin synd med nåden. Att vi syndar är en sak, att acceptera synden som en del av sitt liv är en annan. Jag vill inte döma nån för jag är ingen ängel precis. Jag hörde dock en predikan där pastorn sa att det underbaraste som någon gjort är precis vad Jesus gjort för oss på korset. Han har tvättat oss rena från allt, allt vi gjort igår , allt idag och det imorgon. Men en person som har ångrat sina synder, en person som är "frälst" och lever i helighet han lever inte efter argumentet " att det är OK att leva i synd".


Jeremia 31:33  "Detta är det nya förbund som jag ska ingå med mitt folk: Jag ska skriva min lag i deras hjärtan, så att de längtar efter att ära mig. Då kommer de verkligen att vara mitt folk, och jag ska vara deras Gud.

Romarbrevet 10:9 säger klart "Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst".

En person som verkligen tror att Jesus är herre, den personen har förstått storheten i att han dog och att Gud uppväckte honom för vår skull. En person som har den tron i hjärtat, den vill leva i helighet och i närheten av Jesus . En sån person kommer att ångra sina synder, en sån person kommer att söka Jesus för att be för sina synders förlåtelse, en sådan person kommer att arbeta med att inte leva i synden för att på så sätt komma närmare herren. En sån person vill sträva efter helighet hos herren Jesus och en sådan person tillhör himmelriket.  

Kräver Gud perfekt ångran av ens synder? Näe, för det är en process som är lång, en process som pågår hela ens liv. Ingen kan kräva att en nyfrälst ska var lika känslig/ångerfull för synd som en person som vandrat med herren i 50 år. Det är likadant med tro, ingen kan förvänta sig att en som precis lärt känna herren ska ha samma starka andliga tro som en 80 årig missionär som har sett herrens mirakel under hans resa med herren. Men när vi öppnar ögonen för våra synder , bär fram dem till Jesus, när vi närmar oss Jesus då hjälper han oss att arbeta med dem, han gör det! Han vet att du kommer att synda men när du vänder dig till honom så kommer han att hjälpa dig att bli fri från synden och hans eviga nåd kommer att rena dig! 

Be att herren håller dina ögon öppna, be att herren håller dig borta från de saker som skadar dig både andligt och fysiskt. Sök honom i allt, tro mig allt, han känner till allt som du inte kan motstå, han vet vad du inte klarar av att säga nej till, han vet allt detta..

Jag har efter 28 år förstått att trots all söndagsskola, söndagsgudstjänster, ungdomsläger så har jag haft tro, men jag har inte varit frälst. För när man verkligen är  frälst, så sveper den helige anden in och skriver in Guds lag i  hjärtat.  Att detta inte funnits där förut innebär att Gud varit där och längtat efter mig, men jag har aldrig tillhört himmelriket. Jesus sa själv " jag har inte kommit för att upphäva lagen utan för att fullfölja den".  Gud hör bön, Jesus lyssnar på dig, han ger dig vad du önskar, men önskar du honom? önskar du himmelriket? Eller önskar du något annat? Låt herren påbörja sitt arbete i dig idag så att han kan avsluta det i evigheten med honom.  

/RC

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0