Frälsningsbönen är startlinjen!

Under mina snart 28 år har jag hela tiden gått omkring och trott att jag är frälst. Jag skyller inte på mina föräldrar eller någon annan som hjälpt mig att be frälsningsbönen någon gång under mitt liv, men sanningen är att jag aldrig varit frälst. Jag tror aldrig att jag tidigare förstått innebörden av frälsningen. Idag är jag frälst. Jag har förstått vad han gjorde där på korset. Jag förstår att han tog på sig Guds vrede för mig. Han som verkligen var fri från synd, ren som ett lamm, den enda som aldrig hade gått miste om härligheten från Gud. Guds egna och riktiga avkomma, han vända sig till fadern och sa, "jag gör det", jag tar smällen.

Han plågades för oss och när han var på korset så frågade han "Fader, varför har du övergett mig", Gud hade övergett sin son för Gud kunde inte vara nära all synd som hängde på det där korset. Han dog och åkte ner i dödsriket den eviga döden. Därifrån lyfte fadern honom till evigheten bredvid honom. Förbannelsen bröts, nådens tid började och allt detta tack vare det blod som rann på Golgota.

Flera av er har säkert hört det det tusen ggr. Jag hörde nog det som 5 åring för första gången. Men jag tror tyvärr inte att jag någonsin förstått det på riktigt. Jag har nog alltid älskat Gud/Jesus, men jag har nog aldrig förstått riktigt vad han gjorde för mig. Vad han fick gå igenom och vad han gjorde för vårt eviga liv. Vi har fått en ny chans, "det är fulländat".

Men så tänker många, du har ju bett frälsningsbönen då är du ju frälst eller? En sådan bön är början på något nytt , när det nya inte kommer, då är man exakt samma person som den man var innan bönen. När du verkligen i hjärtat tror på vad han gjorde på korset så skapar den helige ande en ny individ, en individ som förstår vem som dött för dig och vad han gjort för dig. När den helige anden sätter det i ditt hjärta, då vill du inte leva i synd. Du kommer inte kunna leva syndfritt, men du kommer göra allt för att leva närmare Gud än synden. När den helige anden jobbar i ditt liv så kommer du söka Guds rike först, allt annat kommer att komma i andra hand.

Jag ska inte skriva att någon lurat folk att tro att en bön räcker för frälsning, men missförstå inte bönen utan låt Gud genom den helige anden visa dig din frälsning. Bönen är startlinjen för det nya. Använd inte Jesus nåd som ett redskap för att rättvisa  synden. Du har kanske synder du jobbar med, lägg det i herrens händer och låt han göra underverk i ditt liv. Att bekänna sin synd är en bra början, Gud längtar efter dig, han kommer att ge dig det du ber om, men börja med att vilja ha honom. Han som startade jobbet i dig kommer i Jesus namn att fullända det.

Jesus Jesus, Take Me Over Now, I surrender. Everything I have, I lay it down. All of me!

/ RC

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0