Vågar man tro på förändring?

Nu har det gått väldigt lång tid sedan jag skrev, jag har avvikit en del ifrån mina vanliga rutiner, jag tror jag fick för mycket av det goda. Men mitt hjärta har längtat efter Gud och nu när sommarn och allt hängande och flängande börjar ta slut så känner jag att det är dags att ta upp bloggandet igen.  För cirka åtta månader sen så fick jag vara med om hur Guds kraft berörda mig och hur han ville ha min uppmärksamhet igen. Det var ingen smärtfri process, oo nej, många tårar fälldes mycket kamp hade jag, men han var där. Det blir dock lätt att man börjar slarva lite på sökande efter Gud när allt känns bättre, men Gud gör ändå nya saker i mitt liv.

Jag har ett tag levt i ett samboskap som jag vet inte är Guds vilja, jag har bett länge att Guds vilja ska ske i det här förhållandet, jag ville inte ta några drastiska omogna beslut. Sakta men säkert har Gud förändrat oss och även om det inte är smärtfritt, så håller mitt förhållande på att ta slut och vi ska flytta ifrån varandra. Självklart är det sorgligt och delvis svårt, men samtidigt så vet jag att det är Guds vilja och att han kommer att vara med mig och därför känns allt under omständigheterna bra.

Det är mycket som händer i livet, mycket förändras, mycket som måste förbättras. Jag vet själv att jag har delar i mitt liv som jag måste förbättra, delar som jag måste ta tag i. Delar som många säger "ää det är väl inget att bry sig om", men som jag vet att Gud vill att jag ska förändra. I början på året, handlade allt om att söka mer av Gud och allt vad han ville, men ibland är vi inte förberedda på heligheten som kommer med Gud. Sakta men säkert har jag märkt att jag tog mig vatten över huvudet. Medan Gud gjorde underverk i vissa delar av mitt beteende glömde jag bort att jobba på andra. Ett exempel är min säkerhet i herren.

Som personer har vi tusen viljor och ofta gör det oss osäkra. Vi blir ytliga världsliga personer som börjar leta efter sådant som vi vet bara kommer att ge oss tillfällig underhållning inte permanent glädje( som bara kan komma från Gud). Den osäkerheten jag har , har fått mig att agera osäkert mot olika personer och kanske till och med oförskämt. Varför har det blivit så? En osäker person vet aldrig hur han ska agera, han vågar inte ta steg, vågar inte ta för sig, han vet ju inte hur man ska styra båten på det här ensliga havet vi kallar livet. Man börjar titta på vågorna, man börjar titta på alla runt omkring, man börjar jämföra sig med andra. Jag kan garantera dig en sak, om du känner att du inte duger, om du jämför dig med andra, om du ser på deras framgång, deras hus, bil , utseende och känner att du skulle vilja ha det. Då kan jag garantera dig att har du Kristus i ditt liv så har du så mycket mer än vad de någonsin kommer att ha. Det kanske inte alltid verkar som det, men bakom den här nya "Solsidan" fasaden döljer sig sorg, smärta och lidande som tillfälligt kan fyllas upp av prylar och alkohol. Men som aldrig kommer att försvinna så länge inte den helige ande kommer in och gör det underverk som Gud skickade honom att göra.

En pastor sa en gång att underhållning är djävulens substitut till äkta glädje. Jag har levt i världen länge, jag har träffat många av dessa personer, jag har smakat på dess underhållning
och jag vet att den inte ger annat än tillfällig underhållning. Jag har varit på fest med alla möjliga på olika klubbar på Stureplan i STHLM, Avenyn i GBG, Lilla Torg /Möllan i Malmö. Jag har festat  och levt utelivet i de flesta storstäderna i västvärlden. Det jag kommit fram till är att världen går skrämmande snabbt åt fel håll. Folk mår dåligt, allt är yta nu, alla vill överträffa den andra, människor agerar som djur. De roffar åt sig vad de vill ha för att släcka sitt ego och sin lust, folk lever inte i verkligheten. Jag har sett så många tomma blickar, så många människor som vill framstå som självsäkra, men som det lyser sorg och ängslan över. En god okristen vän sa till mig, "där ute, där vi ibland går ut, det finns ingen värre värld, folk tror att självförtroende är självsäkerhet, de tror att om de drar hem nån för en kväll så är man kung, han sa: jag har gjort det massa ggr det har aldrig, aldrig fått mig att må bättre dagen efter, den som säger det ljuger dig rätt upp i ansiktet, det är patetiskt.

Självförtroende är ett sätt för hjärnan att kicka igång något i dig som du egentligen inte är, bara för att du tror att du ska må bättre av det. Självsäkerhet däremot det är något man har, då vet du vad och vem du är. Som kristen behöver jag inte söka min säkerhet i mig själv, jag behöver inte leta efter bästa sättet, läsa i Aftonbladet om de 10 stegen till att bättra mig själv eller lyssna på något förbättringsband. Min säkerhet mitt jag behöver identifieras med min frälsare, mitt förtroende, min säkerhet och min tro behöver vara hos honom. Då vet jag att även om det känns som om hela världen runt omkring mig rasar, även om jag inte är där jag vill vara, även om jag inte ser ut som jag vill göra eller har det jag vill ha, så är jag säker på att han vet vad han gör och att min evighet i härlighet finns hos honom. Finner du den säkerheten kan ingen ta ifrån dig äkta glädje och det finns inget, inget som kan få dig att må bättre. När du har detta kommer andra undra vad du har som det inte har, de kommer börja fråga dig om kuren, dieten eller medicinen du går på. Då har du ett svar till dem och det svaret är Jesus Kristus.



Om du vill ha äkta förändring i ditt liv, om du känner att du behöver bli mer självsäker, eller du kanske behöver bli av med ett missbruk eller beteende som du vet är ohälsosamt för dig och din omgivning. Vänd dig till herren och be om styrka och kraft. Jag har börjat med att försöka disciplinera mig i flera områden och genom herren vet jag att jag kommer att lyckas. Då kommer den goda förändringen att ske av glädje inte bara tvång. Jag vågar tro att herren kan förändra mig och göra mig till en bättre person. Han älskar mig och omfamnar mig i allt och även om jag mår dåligt ibland, även om världsliga saker berör mig ibland, även om jag inte alltid känner mig som något speciellt så vet jag innerst inne att jag är Guds speciella, älskade, unika lamm. Den säkerheten kan ingen ta ifrån mig och inga pengar eller ytlighet i världen kan köpa det.

God Bless



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0