Helandeskola, varför?

Jag fick nyligen höra att de hade haft en helandeskola här i Malmö, jag var inte där men det har varit intressant att läsa om historierna efter helande skolan. Tror jag att Gud kan hela människor, ABSOLUT! Tror jag att det sker helanden idag? ABSOLUT! Jag har sett det med egna ögon. Visst stärker det ens tro? Visst är det vackert att se Guds kraft komma in där människans vishet och hopp tar slut. Men tror jag att helandets gåva är given till alla? ABSOLUT inte! Liksom Paulus skriver så har herren gett oss olika gåvor, och jag tror att alla kan bli helade men att vissa har fått gåvan att be för andra och på så sätt vara Guds helandeverktyg på jorden.

Att få sin gåva uppenbarad av Gud är en lång process av bön, fasta och heligt levande. Jag tror inte att Gud ger gåvor till vem som helst. Jag tror inte att Gud ger helandets gåva  till en person som kanske lever i synd eller en person som är ny i tro och inte har förståelse för alla delar. Helande är kopplat till Guds helighet, Guds hjärta och för att kunna få ta del av denna helighet måste personen i fråga leva heligt, personen måste inte vara perfekt, men den måste vara nära Guds och hans vilja.

Att ta hit några predikanter från USA som förmodligen tar bra betalt, innebär inte att alla som går på skolan kommer att bli några secret healers. Helande är inte tillfälligt, helande är permanent. Att helt plötsligt kunna lyfta sin arm under ett möte betyder inte att man har blivit helad, men att vara förlamad och kunna gå konstant därefter det är helande. Varför ser vi inte lika mycket helande idag som man gjorde förr? Det är för att vår tro inte är lika stark, våra liv är inte lika rena, vår vilja är inte Guds vilja längre. Ger Gud oss för mycket blir vi stolta, vi försöker tjäna på de gåvor vi fått av Gud. Vi ser det runt omkring oss. Exempelvis en pastor som Benny Hinn som en gång var en stor herrens man, idag går han omkring och gör shower för att tjäna mer pengar, hans gåva kommer (om den inte redan har) tas ifrån honom. Nu betalar han folk så att de låtsas vara sjuka och säga att de blir helade, fokus har flyttats från herrens tysta helande till en lukrativ verksamhet. Tror ni att Gud uppskattar detta?

Jag tror att herrens helande är tyst och ödmjuk. Men den största anledningen till att vi ser mindre och mindre riktiga helanden är att fel personer försöker marknadsföra helande. Herren behöver inte att man hittar på historier eller förstorar dem, han kan marknadsföra sig själv. I ödmjukhet kom han, i ödmukhet, helade hand, i ödmjukhet dog han för oss. Vart i biblen läser man att lärjungarna inte kunde hela någon? Näe de levde i sådan helighet att varje gång de bad för någong och sa "I jesus namn" så blev personen i fråga helad, oavsett sjukdom. Att leva i helighet är början till alla Guds gåvor, oavsett vad någon helande expert från USA säger.

Herrens frid till er!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0