Bara genom tron blir vi fria!

Ibland undrar jag vad det innebär att ha riktig tro, tror jag verkligen så mycket som jag skulle vilja tro? Är tron en gåva eller är tron något man hittar eller utvecklar? Vissa människor tror inte alls på Gud, vissa människor tror att det finns något men de vill inte kalla det för Gud, vissa människor tror på Gud men de tror inte han kan fixa allt och vissa människor tror fullt ut på Gud i vårt och torrt , glädje och sorg. I mina ögon är tron en gåva som man måste mata på något sätt. Min far har en tro som känns otroligt orubblig, även i svåra stunder som när min mor var väldigt sjuk så litade han på att herren skulle ta oss igenom allt. Vi kunde höra honom gråta och nästan klaga på Gud på nätterna, men han stod fast vid att Gud hade ett syfte med vad som hände.

Farsan hade som många gånger rätt, han vet att Gud kan lösa och han vet att allt verkar till det bästa för dem som älskar Jesus. Ibland är det så lätt att tro, när herren svara på ens böner då tror vi, speciellt när han svarar på det sättet vi vill. Ibland gör han det så mirakulöst och öser över mer välsignelser än vad vi begärt, herren är överflödets Gud. Men så fort något börjar gå emot oss, så fort allt inte rullar som vi vill så börjar vi fråga oss om han är där, om han finns, om han kan göra allt , om han älskar oss. Vi har sett miraklen om och om igen, vi är så tillfälligt tacksamma när allt går som det ska, när han förlöser oss, men när något inte blir som vi vill så tvivlar vi på att Gud vill vårt bästa.

Precis som judarna när de vandrade ut ur Egypten. De tvivlade på Guds förmåga att hjälpa dem, trots att de sett mirakel efter mirakel. Hela folket stod och såg när havet öppnade sig, de såg dödens ängel komma, alla plågor som drabbade Egypten men trots det så började de tvivla på att Gud ville deras bästa, därför var det få som fick se det lovade landet. Jag tror samma sak gäller för oss idag, vår otro på Jesus blod och att korset förlöser oss kommer att leda till att många inte kommer att se himmelriket som vi har blivit lovade. Det är vår tro på Jesus som leder till evigt liv, vår förtröstan att han är med oss i vårt och torrt. Även om inte allt blir exakt som vi vill , så vet vi att allt verkar till det bästa för dem som älskar Jesus. Har vi den säkerheten så kan inget rubba oss och inget kan skilja oss från Guds kärlek och det han har lovat oss. Så prisa herren även i stormen, tron förlöser, tron ger dig frihet och styrka. 

Herren är alltid där! 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0